lyckebo

Alla inlägg under augusti 2010

Av Karin - 28 augusti 2010 22:08

Har varit utan vatten. Det var inte någon hit! Konstigt vad det var besvärligt att vara utan rinnande vatten hemma när det inte är det i stugan. Nåja, nu har jag vatten igen. Kostade ju en slant eftersom pumpen lagt av. Tur man har en snäll pappa och "gubbe". Dom fixade det minsann!

I väntan på att pumpen skulle levereras byggde vi (jag, Robert och BÅ) en torkolla. Nu kan jag torka mina örter och svampar utan att behöva använda ett helt rum.


  

Vad kan problemet vara???


  

Robert och BÅ skruvar och spikar!


  

Jag fick äran att fästa nätet på ramarna!


  

Rova ville också hjälpa till! Men hennes träbitar passade inget vidare!


    

Jag blev riktigt nöjd med slutresulatatet! Funkar bra!

Av Karin - 28 augusti 2010 21:14

I torsdags tog jag med min mamma och pappa för att åka en tur med dem.

Jag och BÅ hade planerat det hela. Vi åkte till Höga Kusten Bron för att äta lunch på Hotell Höga Kusten. När vi kom fram och hade klivit ur bilen blev mamma och pappa lite förbryllade! Ut från foajén kommer Inger, Ivan och BÅ!

Efter en liten stunds prat gick vi in och inmundigade en utsökt lunch. Det var fantastiskt god mat!

Efter lunchen gick vi runt och tittade lite och kom fram till att vi skulle åka till Skuleberget också! Vi åkte alltså vidare norrut och var in på Naturum vid Skuleberget. Sen gick resan hemåt och vi skildes åt i Birsta efter kaffe och dopp på Café Charm.

Det var en trevlig dag!


  

Vid entrén till Hotell Höga Kusten!


  

Den utsökta lunchen!


  

Skuleberget.

Hur kan träden växa på en sån bergvägg??


  

På vägen hem blev det mat till hundarna ocskå!


Av Karin - 15 augusti 2010 18:25

Nu har jag gjort en fullständig återställning av min dator!

Hör och häpna, den fungerar mycket bättre!


Av Karin - 14 augusti 2010 21:14

Nu har jag skördat en del av mina örter och dom hänger på tork ovanför vedspisen.

Det ska bli spännande och smaka på dem när de torkat.


  

Oregano, Kryddsalvia, Fransk Dragon, Lavendel


Av Karin - 14 augusti 2010 13:16

I dag är det lördag och det är verkligen rötmånad. Man går omkring och känner sig svettig och kladdig hela tiden.

I går klipptes gräset på min gård, det gick tungt för stackars gräsklipparen. Gräset hade växt ganska så bra medan vi var borta och dessutom var det mycket fukt i gräset. Men nu är det gjort.

Till middag lagade jag något som det var väldigt länge sen jag gjorde.

Kokkött och pepparrotsås. Det var gott.

Det är lite märkligt med min pepparrot. För nåt år sen grävde jag upp en bit för att använd till sås. Då var den så mild att det nästan inte smakade något. I går tog jag upp en bit igen och nu var det ordentligt med smak. Vad beror sånt på? Är det nån som vet?

Vad det blir för middag idag, vet jag inte riktigt. Nu är det slut på köttet i frysen, så det blir väl till att inhandla lite kött! Kanske det blir grillat! Vi får se!

Nu är det i alla fall dags att gå ut och skörda av mina kryddväxter, för att sen hänga dem på tork!


Ha en bra dag!

Av Karin - 11 augusti 2010 21:40

Vi startade dagen och åkte mot Bjurholm där vi fick uppleva något väldigt speciellt. Dom är stora och dom är små, dom är mjuka och dom är sträva. Men dom är väldigt lugna!!

Där åt vi lunch som bestod av kokt potatis, älggryta och sallad. Det var väldigt gott och gubben han smaskade och åt, berömde maten trots att det inte var jag som lagat den!!!  ;-)

Sen bar det av söder ut. Höga kusten kunde vi ju inte missa. Några bilder blev det där också! Och så naturligtvis Birsta!!! Det kan bli så när hårblåsen brinner upp. Var ju tvungen att inhandla en ny!

Dagens etapp blev ganska lång. Men nu är cirkeln sluten och vi är hemma igen!

Resan har varit fantastisk, många nya vyer och intryck. Så nu blir det till att sova i egen säng och smälta allt!

Vad morgondagen har att erbjuda, det vet jag! Packa upp och tvätta, tvätta, tvätta....

Stor och sträv!

    

Liten och mjuk! (Nyäten och trööööött!)


  

Käre svärfar! 42 taggar! De du!


  

Skuleberget från bilfönstret!


  

Höga kusten bron!


  

Efter 245,7 mil så var då cirkeln sluten!



Av Karin - 10 augusti 2010 20:11

Nu känns det som vi räknar ner, vill egentligen inte att den här trippen ska ta slut.


I morse startade resan från Ladrike camping. Vi åkte till Piteå, Byske, Fällfors, Byske (där vi intog lunch på Stengården), sen mot Skellefteå, Burträsk, Lidsjön, Mickelsträsk, Tavelsjö, Rödånäs, Vännäs (via Sörfors, det blev lite fel).

I Fällfors tittade vi på laxtrappor, i Burträsk var vi in på Ostens Hus, och nu är vi i Vännäs på en camping.

I morgon har vi planer på att åka till Bjurholm som första etapp...


 

Nya laxtrappan, Fällfors. Här kunde man gå ner i ett rum under vattennivån och se genom en glasvägg. Synd bara att ingen lax var där nu.


  

Gamla laxtrappan, Fällfors.

     

Ostens Hus, Burträsk. 


 

Tacosmiddag i Vännäs.

Av Karin - 9 augusti 2010 20:18

I dag skulle vi åka via Haparanda och sen söder ut på den Svenska sidan...men hur kan det inte bli. Vi har varit på turné och kommit lätt på sne....


Så här långt gick det bra! Jag har äntligen fått se IKEA i Haparanda, men jag fick inte gå in....

   

Det gick undan när vi passerade IKEA, så gubben missade skylten i rondellen.


   

Vi hamnade i Finland....


    

...närmare bestämt i Kemi. Där passade vi på att sträcka på benen och se oss omkring lite.


På vägen tillbaka lyckades vi i alla fall att ta nåt foto på Torne älv.  Sen blev det en fika på Nya Konditoriet i Haparanda innan vi åkte söder ut.


    

I Luleå stannade vi och tittade på Gammelstaden. Det var ett gytter av små stugor. Stugorna användes av långväga församlingsbor som inte kunde återvända samma dag.

Om ni har vägarna förbi rekommenderar vi att ni gör ett besök!


Sen letade vi upp camping i Luleå och beslutade på stående fot att fortsätta en bit till. Vi tyckte 750,- för en natt i stuga på camping var alldeles för mycket. I Norrfjärden, strax norr om Piteå, hittade vi Ladrike camping och där stannade vi och gjorde kväll. (Endast 395,-)

Vad morgondagen bjuder vet vi inte ännu.

Skapa flashcards