lyckebo

Direktlänk till inlägg 8 augusti 2010

Tredje dagen...

Av Karin - 8 augusti 2010 20:17

Tyvärr blev det inte något bloggande i går! Men jag ska berätta idag!


När vi var i Jokkmokk blev våra planer ändrade, vi beslutade att åka till Gällivare och Malmberget. På vägen dit stannade vi till och tittade på Harsprångsfallet. Det var mäktigt. Döda fallet som vi har i hemtrakterna var inte i närheten...

När vi kom till Gällivare och Malmberget var vi och tittade på Kåkstan i Malmberget. Det var nog inte veka människor som flyttade dit och började jobba i gruvorna. Dom hade nog ett ganska hårt liv.

Efter Kåkstan blev det naturligtvis Dundret. Där kan man prata om utsikt. Det var mäktigt det också. Från Dundret kunde man se till Aitikgruvan. Tyvärr var det stängt där så vi fick inte se själva gruvan. Men jag lyckades ta en bild i alla fall.

Sen åkte vi mot Voullerim via Murjek. Det var myrar och skog hela vägen. Men vi träffade i alla fall på några levande varelser.

I Vuollerim skulle vi hyra stuga, vi hade läst i en kommunkarta att det skulle gå....men....inga stugor att hyra. Vi hittade i alla fall till Highland Hotel!!! Där möttes vi av spindelnät och mögellukt. Det var iskallt och intängt. Detta innebar att vi beslutade oss för att tälta! På rastplatsen utanför Vuollerim där vi slog upp tältet  fanns inte någon el att tillgå, så därför blev det inte någon uppdatering i går.


  

Harsprångsfallet


  Kåkstan Malmberget


 

Kåkstan Malmberget


   

Vy från Dundret mot Aitikgruvan. Ca 1,5 mils avstånd


   

En livs levande ren på vägen mellan Nattavara by och Murjek.


   

Tältning vid Lule älv utanför Vuollerim.


   

Highland Hotel i Vuollerim, där vi valde att inte övernatta.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karin - 17 juli 2013 21:55

  På väg hem från jobbet får jag stanna bilen mitt utanför mitt hus!!! Vad står mitt i vägen??? Vill inte hoppa ner i diket!!! Jo, en skata!!! En liten unge!!! Vad göra? Kliva ur bilen, gå fram till skatan och lyfta upp den och flytta den till dike...

Av Karin - 17 juli 2013 21:51

  Vi var åter i stugan och satt på altanen och hade det mysigt när en kråkunge landar på en sten där utanför. Eftersom ett av mina intressen är att fotografera så tog jag mobilen som låg närmast och skyndade ut. Han satt kvar på stenen tills jag va...

Av Karin - 29 maj 2013 10:41

....för nu har jag kart på tomatplantorna!!!   

Av Karin - 23 januari 2013 16:04

Vad jag trivs i mitt syrum!   Senaste skapelsen blev en väska till!   Två i en! Väskan är vändbar.                 Av tyget som blev över blev det en kudde!           Nu är frågan vad jag ska göra med det jag sytt?!   Ha ...

Av Karin - 1 januari 2013 14:30

Först vill jag presentera mina nya kompisar!                                            Husqvarna Viking TRIBUTE™ 140C  och Vävstolen som ska hjälpa mig att göra mattor!     Jag har tillbringat ganska många timmar tillsammans med dess...

Ovido - Quiz & Flashcards